Z efektem jojo boryka się bardzo wiele osób, które podczas diety skutecznie zmniejszają wagę ciała. Chudniemy żeby z powrotem wrócić do poprzedniej wagi i tak w kółko. Jak zamknąć te błędne koło? Co należy zrobić żeby po przebytych wyrzeczeniach w końcu cieszyć się wspaniałą sylwetką dłużej niż 2 miesiące? Sprawdź jak uniknąć efektu jo-jo.

CO TO JEST EFEKT JO-JO ?

Efekt jo-jo to nic innego jak szybkie przybranie na wadze po efektywnym schudnięciu. Występuje on u osób, które bardzo szybko schudły w krótkim okresie czasu.
Efekt jojo spowodowany jest zbyt restrykcyjną dietą związaną z drastycznym obcięciem spożycia kalorii i wykluczeniem niektórych grup produktów. Po okresie intensywnej, ścisłej diety, kiedy osiągamy sukces i stracimy zbędne kilogramy, zapominamy o prawidłowym odżywianiu, myśląc, że otyłość już nam nie grozi. Wręcz przeciwnie. Często takie osoby jedzą wręcz dwukrotnie więcej i nie mogą zaspokoić swoich potrzeb.
Niestety, bardzo niskokaloryczne diety po pewnym czasie skutkują silnym osłabieniem organizmu, spadkiem samopoczucia, a także niechęcią do dalszego stosowania się do ustalonych zaleceń. To zwiastuje szybki powrót do starych nawyków żywieniowych lub zwiększenia spożycia kalorii, dzięki którym organizm będzie miał więcej energii do zrealizowania codziennych czynności.

Jak zatem powinna wyglądać dieta, która obok zrealizowania celu, jakim jest redukcja tkanki tłuszczowej, nie wpłynie na zaburzenie naszego organizmu i nie doprowadzi do wystąpienia jo-jo?

Kluczową rolę odgrywa zaplanowanie regularnej i rozłożonej w czasie redukcji. Wskazane jest, aby zbędne kilogramy gubić według odpowiedniego wzorca, systematycznie. Dieta NIE POWINNA dostarczać mniej, niż wynosi Twoja podstawowa przemiana materii [PPM]. Jest to najniższa, niezbędna ilość energii, jaką potrzebuje organizm dla zachowania podstawowych funkcji życiowych.
Orientacyjnie PPM dla kobiety to wartość około 1400 kcal na dobę, a dla mężczyzny 1900 kcal na dobę. Tak więc nigdy nie powinniśmy schodzić poniżej tych wartości, ponieważ doprowadzi to do zaburzenia podstawowych funkcji życiowych, co następnie zablokuje spalanie tkanki tłuszczowej.
Pamiętaj! To jaką dietę wybierzesz zależy tylko od Ciebie. Przy wyborze nie kieruj się jedynie opiniami o tym, która jest najskuteczniejsza. Posłuchaj swojej intuicji oraz gustu własnych kubków smakowych. O wiele łatwiej przejść na dietę, która jest smaczna i zawiera ulubione produkty. Pozwoli Ci to na szybkie i skuteczne schudnięcie bez efektu jojo.
Nie możesz również zapominać o regularnych ćwiczeniach, aktywności fizycznej. Pozbycie się niechcianych kilogramów nie usprawiedliwia siedzenia przed telewizorem. Warto wyjść na spacer, pójść na basen, pobiegać, pojeździć na rowerze. Każdy może według swoich upodobań wybrać aktywność fizyczną, ale najważniejsze, by o niej nie zapominać. Ćwiczenia podtrzymują efekty odchudzania, kształtują mięśnie i poprawiają zdrowie oraz samopoczucie.

Efektu jo-jo i jego wpływ na zdrowie.

Niestety efekt jo-jo uwidacznia się nie tylko w zwiększającym się rozmiarze ubrań – odchudzanie na ekstremalnych dietach powoduje ubytek masy ciała z tkanki tłuszczowej, ale też z masy mięśniowej. Gdy ponownie przybieramy na wadze, rośnie tylko ilość tkanki tłuszczowej. Zmniejsza się proporcja masy mięśniowej do tkanki tłuszczowej, co jest niekorzystne dla ogólnego stanu zdrowia.
Według badań opublikowanych w „Journal of the American Dietetic Association” i „Clinical Nutrition” w wyniku naprzemiennego chudnięcia i tycia rośnie ilość tkanki tłuszczowej odkładanej w okolicy brzucha, która stanowi największe zagrożenie dla zachorowania na cukrzycę i choroby układu krążenia.
Efekt jo-jo odbija się nie tylko na zdrowiu fizycznym, ale też psychicznym. Osoby, które naprzemiennie chudną i tyją, mają niższą samoocenę i są mniej zadowolone z własnego ciała. Dotyczy ich również większe ryzyko depresji. Kolejne wzrosty wagi są często przyczyną utraty wiary we własne możliwości i motywacji do działania nie tylko na polu związanym z odchudzaniem.
Bardzo ważne będzie również wypracowanie stałych nawyków, które zagoszczą w Twoim życiu na dłużej :
Dbaj o nawodnienie – zaleca się spożywanie około 2 litrów wody źródlanej dziennie. Wystrzegaj się wszelkich wód smakowych – te zawierają wiele dodatków oraz sowitą dawkę cukru.
Wysypiaj się – sen to dla naszego organizmu okres regeneracji, skrócenie czasu snu negatywnie wpływa na hormon głodu i sytości, przez co zwiększamy ryzyko podjadania niezdrowych przekąsek.
Wybieraj zdrową żywność – zamiast batonika sięgnij po owoce, dodaj porcję warzyw do każdego posiłku, korzystaj z produktów pełnoziarnistych, wyrzuć margarynę oraz inne utwardzone tłuszcze roślinne, korzystaj ze zdrowych tłuszczów jak oliwa, awokado, tłuste ryby, orzechy i nasiona.
Nie katuj się – Nie stosuj okresowych diet, głodówek czy innych planów żywieniowych zasłyszanych od znajomych, które tylko na papierze błyszczą cudownymi efektami.

Najważniejsze po odchudzaniu to… no właśnie czy zastanawiasz się co jest ważne po takim procesie czy znowu trafiasz w błędne koło ?

1. Wyznacz na nowo cel, do którego chcesz dążyć. Podczas redukcji należy obierać realne, krótkoterminowe cele. Realne, znaczy także zdrowe. A zdrowe tempo odchudzania to od około pół do jednego kilograma tygodniowo, a zależy to w dużej mierze od naszego organizmu. Sam fakt tracenia kilogramów powinien być procesem ubocznym zmian nawyków żywieniowych na zdrowe i stałe przyzwyczajenia. Zrezygnowałeś z napojów sztucznie słodzonych? Bardzo dobrze, ale to nie koniec – teraz można postarać się zminimalizować inne puste kalorie. Dobrze rozpisana dieta zawiera więc nie tylko plan na “teraz”, ale też szereg porad, które przydają się po osiągnięciu pożądanej wagi i sylwetki.
Nie koncentruj się na gotowych dietach, bowiem mogą one przynieść więcej szkody niż pożytku. Ważną sprawą jest indywidualne dobranie diety do zapotrzebowania, a także dobre dopasowanie schematu aktywności fizycznej.
2. Oprzyj swoją dietę na zbilansowanych posiłkach i nieprzetworzonych produktach.
Kiedy kończysz okres intensywnego odchudzania, nie możesz wracać do tego co było kiedyś. Dawne nawyki odłóż w kąt. Musisz nauczyć się wprowadzać nowe, wcześniej niedozwolone produkty, tak by nie zafundować sobie nadprogramowych kilogramów. Staraj się jeść regularne posiłki, a nie wtedy gdy widzisz coś dobrego, To organizm, mówię kiedy potrzebna mu jest energia.

Chcesz poznać więcej sposobów ? Napisz na info@active-life.pl a my wyślemy Ci check listę z 3 kolejnymi sposobami jak uniknąć efektu jojo!

Subskrybuj nasz newsletter, aby otrzymać dostęp do kolejnych sposobów na uniknięcie efektu jo-jo!!