Witaminy są potrzebne człowiekowi do prawidłowego rozwoju. Można podzielić je na dwie grupy, rozpuszczalne w wodzie i rozpuszczalne w tłuszczach. Większa część z nich musi być dostarczona z zewnątrz do organizmu, wraz z spożywanymi posiłkami lub w formie suplementów diety.

Zarówno niedobór jak i nadmiar wybranej witaminy okaże się szkodliwy dla nas. W dzisiejszych czasach należy zwrócić jednak szczególną uwagę na niedobory. Pęd życia, ciągły pośpiech, słabej jakości posiłki, brak regeneracji przyczyniają się do powstawania niedoborów witamin w organizmie. Deficyt będzie źle wpływał na nasze samopoczucie, ale co gorsze może przyczyniać się i prowadzić do stanów zapalnych i chorobowych w ciele.

DZISIAJ POD LUPĘ WEŹMIEMY WITAMINĘ D.

Witamina D jest grupą związków steroidowych, które zaliczane są do witamin, jednak z uwagi na ich wysoką aktywność biologiczną uważane są za wielokierunkowo działające hormony.

Witamina D to inaczej witamina słońca, dlatego że wychodząc na promienie UV w słoneczne dni, człowiek sam dla siebie ją produkuje, jest ona syntezowana w skórze, dokładniej jest to witamina D3. Wystarczy latem wyjść na spacer aby doładować się energią i witaminą D. Niestety Polska leży w takiej strefie klimatycznej, gdzie ciężko wytworzyć ten składnik przez cały rok. Dlatego w okresie wiosenno-letnim eksponujmy się na słońce i czerpmy z natury jak najwięcej. W czasie jesienno-zimowym zadbajmy o zdrową i dobrze zbilansowaną dietę, a dodatkowo wspomóżmy się suplementami witaminowymi, ponieważ wraz z pożywieniem nasz organizm nie przyswoi odpowiedniej ilości witaminy D, za oknem szaro, ponuro, słońca brak i organizm ludzki też w tej kwestii nic nie zdziała.

W produktach żywnościowych możemy dostarczyć witaminę D w dwóch naturalnych postaciach:

  • Witamina D2 – pochodząca z roślin
  • Witamina D3 – pochodząca z mięsa, ryb i nabiału

Czy w takim razie zastanawiałeś się jaką rolę odgrywa witamina D? I dlaczego jest tak ważna?

Podstawową funkcją jaką spełnia ta witamina w ciele to regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej. Zwiększa wchłanianie tych pierwiastków z przewodu pokarmowego oraz w razie potrzeby reguluje i wyrównuje  ich odpowiedni poziom. Witamina D jest odpowiedzialna za prawidłowy rozwój i mineralizacje kości. Przy zbyt małej ilości tej witaminy wapń dostarczony z pożywieniem, jest wykorzystany tylko częściowo, co może prowadzić do złej mineralizacji kości.

Dodatkowo witamina D spełnia ważne funkcje w systemie immunologicznym. Wraz z odpowiednim jej poziomem układ immunologiczny jest mobilizowany do działania, gdy na horyzoncie pojawiają się bakterie i wirusy. Nasza odporność jest lepsza i silniejsza gdy w organizmie witamina D jest na odpowiednim poziomie.

Badania wskazują również na korzystny wpływ witaminy D w kontekście wysokiego ciśnienia oraz chorób sercowo-naczyniowych. W tej sprawie zabrał głos profesor Tadeusz Maliński polski naukowiec dwukrotnie nominowany do Nagrody Nobla. Znaczącym odkryciem jest fakt, iż witamina D3 może regenerować komórki śródbłonka zniszczone zawałem serca, udarem mózgu, nadciśnieniem tętniczym czy cukrzycą.

Jaka jest bezpieczna dawka witaminy D?

Normy dla ogółu zdrowej populacji i osób w grupie ryzyka niedoboru witaminy D:

  • Noworodki i niemowlęta – 400-600 IU/dobę
  • Dzieci w wieku 1-10 lat – 600-1000 IU/dobę
  • Młodzież w wieku 11-18 lat – 800-2000 IU/dobę
  • Dorośli i seniorzy – 800-2000 IU/dobę
  • Seniorzy 75+ – 2000-4000 IU/dobę

Wszystkie ilości przyjmowanych suplementów z witaminą D są zależne od wieku, stanu zdrowia, masy ciała oraz diety.

POZNAJ 5 NAJCZĘSTSZYCH OBJAWÓW NIEDOBORU TEJ WITAMINY.

Objawy niedoboru mogą wystąpić u osób odżywiających się w zły sposób, dieta oparta na żywności przetworzonej, brak świeżych, sezonowych warzyw czy owoców będzie skutkować ubytkami witaminowymi i mineralnymi.

Znaczący w tej kwestii jest również wiek, u dzieci z powodu niedoboru witaminy D można zaobserwować krzywicę, natomiast u osób dorosłych zauważymy rozmiękczenie kości. Przyczyną krzywicy u dzieci może być również nieodpowiedni poziom wapnia i fosforu w diecie.

Jednak zanim pojawią się jednostki chorobowe, organizm będzie wysyłał nam wcześniejsze sygnały. Sprawdź czy niedobór witaminy D może dotyczyć też ciebie. Najczęstsze objawy to:

  • Bóle kości, stawów i mięśni – ma to szczególny związek z funkcjonowaniem wcześniej wspomnianej gospodarki wapniowo-fosforanowej. Niedobór witaminy powoduje słabą mineralizację kości w efekcie są one osłabione. Wielu specjalistów wskazuje często na bóle pleców przy deficycie witaminy D.
  • Zmęczenie – osłabienie i kiepskie samopoczucie może mieć związek z niedoborem witamin D, badania prowadzone w ostatnich latach wskazały, że osoby po uzupełnieniu niedoboru wróciły do dawnego życia pełnego energii.
  • Wypadanie włosów – zaobserwowano, że osoby z małą ilością witaminy D borykają się z problemami skórnymi, wypadaniem włosów oraz łamliwością paznokci.
  • Nawracające infekcje – dlaczego? Ponieważ brak tej witaminy ma wpływ na nasz układ odpornościowy. Wraz z niedoborem witaminy D odporność funkcjonuje na niższych obrotach i w organizmie do głosu dochodzą wirusy i bakterie. Przy powracających stanach zapalnych i infekcjach warto zastanowić się nad przeprowadzeniem badań pod kątem niedoborów witamin i minerałów w organizmie.
  • Zaburzenia snu i regeneracji – witamina D wpływa na pracę i rozwój mózgu. Jej brak objawia się problemami z koncentracją, pamięcią i zaburzeniami snu w tym trudność w zasypianiu

Jeżeli z powyższych objawów minimum 3 dotykają bezpośrednio ciebie lub bliską ci osobę, przygotowałam do pobrania listę produktów z wysoką zawartością witaminy D oraz 3 wskazówki jak zadbać o odpowiedni jej poziom przez cały rok.

 

Jakie są dalsze konsekwencje, jeżeli deficyt witaminowy będzie utrzymywał się przez dłuższy okres czasu?

Konsekwencjami niedoboru witamin D może być wcześniej wspomniana krzywica. U chorych dzieci można zaobserwować tworzenie się zgrubień w miejscu połączeń żebrowych, zniekształcenie klatki piersiowej i kręgosłupa oraz zahamowanie wzrostu. Właściwe proporcje wapnia i fosforu wraz z odpowiednią dawką witamin D, sprawiają że wykorzystanie pierwiastków jest optymalne i kości tworzą się w sposób odpowiedni.

Długotrwały niedobór witaminy D u osób dorosłych może przyczynić się do wystąpienia osteoporozy –  jest to choroba charakteryzująca się stopniowym ubytkiem masy kostnej. Przez co ich struktura osłabia się i jest bardziej podatna na złamania czy pęknięcia.

Dodatkowo niedobór może przyczyniać się do występowania niektórych nowotworów np.: rak prostaty, rak piersi czy jelita grubego.

Subskrybuj nasz newsletter, aby otrzymać dostęp do kolejnych sposobów na odpowiedni poziom witaminy D!!